Nie spalaj plastików – powstające w dymie pyły i szkodliwe substancje to zagrożenie dla ludzi i środowiska. Zbieraj plastikowe odpady selektywnie – to cenny surowiec do recyklingu.- To komunikaty ze spotu, który w tym tygodniu pojawi się w środkach komunikacji publicznej wielu miast Polski od Szczecina po Śląsk. Dlaczego? Ponieważ spalanie odpadów w domowych piecach stanowi jedną z głównych przyczyn złego stanu powietrza w naszym kraju. Plastics Europe Polska już po raz kolejny podejmuje ten ważny temat w kampanii informacyjnej.
Zobacz spot:
Wg najnowszego raportu „Air Quality Atlas for Europe” 1, opublikowanego w połowie listopada br. przez Wspólne Centrum Badawcze UE (JRC), polskie aglomeracje jak Wrocław, Szczecin, Rzeszów, Lublin, Kraków, Kielce, Gdańsk, Częstochowa, Bydgoszcz, Białystok, Warszawa, Poznań, Katowice i Łódź należą do tych o najbardziej zanieczyszczonym powietrzu w Europie.
„Za ten niechlubny wynik w dużym stopniu odpowiadają emisje z palenisk gospodarstw domowych. Spalając plastiki w domowych piecach i kotłowniach, zwiększamy emisje pyłów zawieszonych i benzo(a)pirenu, czyli tych składników smogu, które mają najbardziej szkodliwy wpływ na układ oddechowy.” – dodaje dr inż. Anna Kozera-Szałkowska z Plastics Europe Polska.
W tym roku kampania Plastics Europe Polska zbiega się w czasie z „Tygodniem 3R”, podczas którego w całej Polsce promowana jest zasada Reduce – Reuse – Recycle, czyli Używaj mniej – Wykorzystaj ponownie – Oddaj do recyklingu. Apelując o niespalanie plastików, kampania zwraca uwagę wartość tych odpadów i konieczność ich selektywnej zbiórki w celu poddania recyklingowi
„Europejskie statystyki po raz kolejny pokazały, że Polacy oddychają powietrzem bardzo złej jakości, zwłaszcza w sezonie grzewczym. Poprzez naszą kampanię przypominamy mieszkańcom, że odpady tworzyw są zbyt cenne, by je marnować. To wartościowy surowiec do recyklingu. Tymczasem przez brak efektywnej segregacji śmieci „plastiki” wciąż trafiają na wysypiska, czy do domowych palenisk. Spalane tam w niekontrolowany sposób, a więc na przykład w zbyt niskiej temperaturze, przyczyniają się do powstawania smogu. Nagłaśniamy te przekazy już od kilku lat, ponieważ mamy świadomość, jak ważna dla zmiany nawyków jest długoterminowa edukacja.”
– mówi dr inż. Anna Kozera-Szałkowska, dyrektor zarządzająca Plastics Europe Polska.
W ramach tegorocznej odsłony kampanii „Plastik nie do pieca, piec nie do plastików” przygotowaliśmy animowany spot, który wyświetlany jest w autobusach, tramwajach i w pociągach m.in. w Warszawie i aglomeracji warszawskiej, aglomeracji poznańskiej, na Śląsku i na Dolnym Śląsku, w województwie łódzkim, czy Szczecinie. Równolegle prowadzona jest kampania w Internecie. Opracowane przez Plastics Europe Polska materiały edukacyjne, w tym gotowe do druku plakaty, przygotowano specjalnie z myślą o wszystkich gminach, których dotyczy problem. Pakiet można pobrać bezpłatnie ze strony: (link) i wykorzystać w dowolnym czasie promując przekaz kampanii wśród mieszkańców.